News

UOKIK ukarał sprzedawcę "cudownego" urządzenia medycznego
04.02.2016
Firma z Poznania prowadząca sprzedaż na pokazach na terenie Siemiatycz ukarana przez UOKIK za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
W związku z otrzymanym zawiadomieniem Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Siemiatyczach wskazującym na podejrzenie stosowania przez Agnieszkę Szemfeld prowadzącą działalność pod nazwą Elmed Polska w Poznaniu praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadził postępowanie wyjaśniające. W toku postępowania ustalono, że przedsiębiorca przy sprzedaży urządzenia MiniMedic 2000Gi – Perfekt stosował praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów z naruszeniem art.24 ust.1 i 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Prezes UOKiK w drodze decyzji Decyzji nr RPZ 6/2015 z dnia 16 lipca 2015 nałożył na firmę karę pieniężną.
Nieuczciwe praktyki:
- nieujawnianie (nieinformowanie) w kierowanych zaproszeniach na prezentacje oferowanych towarów handlowego, komercyjnego celu prezentacji
- sugerowaniu konsumentom, ze przedmiotem spotkania są bezpłatne badania w ramach akcji „dbam o zdrowie”, gdy tym czasem spotkanie dotyczyło prezentacji produktów. Osoby prowadzące prezentację nie miały wykształcenia medycznego. Konsumenci otrzymywali wyniki badań oraz karty pacjenta. Badaniom towarzyszyło przedstawienie oferty handlowej,
- wprowadzanie konsumentów w błąd co do istnienia szczególnej korzyści cenowej na zakup urządzenia - podawanie w treści proponowanych konsumentom umów ceny urządzenia w sposób sugerujący istnienie szczególnej korzyści cenowej, gdy w rzeczywistości taka szczególna korzyść nie istniała ( jako cenę wyjściową proponowano 6170 zł a sprzedawano od 2900zł do 3970 zł sugerując rzekomy upust nazywany również refundacją.
- ograniczanie konsumentom przysługującego prawa do odstąpienia od zawartej umowy poza lokalem przedsiębiorstwa,
- ograniczanie w sposób bezprawny swojej odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru z umową
- narzucanie w stosowanych wzorcach umowy zgody na przetwarzanie danych osobowych
Wyżej wymienione praktyki stosowane przez przedsiębiorcę ograniczały konsumentom możliwość dokonania transakcji przy całkowitym zrozumieniu, jaki jest rzeczywisty sens ekonomiczny i prawny, tym samym wprowadzając konsumentów w błąd.
Źródło: Decyzja nr RPZ 6/2015 z dnia 16 lipca 2015 Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów delegatura w Poznaniu.
Więcej informacji i pomoc w podobnych sprawach:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Siemiatyczach, tel.85 656 65 10.